آشنایی با دائوئیسم ( از دریچه ی سنت هنرهای رزمی )

توضیحات دوره

با نگـاهـی اجمالـی به سیـــرِ تاریـــخِ چیــــن مشاهـده می‌شود که "هنرهای رزمی چینی" نه یک شاخه‌ی منزوی در تاریخِ پرفراز و نشیبِ فرهنگـیِ چیـن، بلکه عرصه‌ای‌ست که سایــر حوزه‌هـای حکمت و خردِ باستانی چیـن را در خود بازمی‌تاباند، از این روی دستاویـزی برای فهــمِ عمـیــق‌تریــن لایه‌های حکمت و خردِ چینـی می‌باشد. 
نوعی از شناختِ شاعرانه‌یِ خود و هستی در بطنِ هنرهای رزمی دیده می‌شود  که این نوع شناخت از طرفی ملهم از اساطیـر چین باستان و از طرفی با فلسفـه‌ی چینـی گره خورده است. 
تطابقِ نعل به نعلِ فنونِ بدنی با اصول فلسفی دائوئیست ها، حاکی از رسوخ و امتزاجِ عمیــق مفاهیم فلسفی با هنرهای تنانه‌ی شرقـی است. همیـن امــر بستــری را بـرای دریافتِ غیــرکــلامـیِ مفاهیـم فلسفــی فراهـم می‌کند. از این رو مفاهیـم نظری از خلالِ تمریــنِ تنانــه به تجربـه‌ی به جــان آزمــوده تبدیــل می‌شـوند.
در این دوره سعــی خواهد شد با نظر به افق فلسفی دائوئیست ها به عنوان یکی از مهمترین جریانات فکـری چیــن باستان و با ارجاع مدام به هنرهـای رزمـی به عنـوان نمودِ  تنانــه‌ی  این فلسفــه، راه را بــرای آشنایــی با تفکرات دائوئیست ها همـوار سازیــم.


مشاهده بیشتر

شرایط دوره

  • 20 درصد هدیه شهر فلسفه ایران برای دانشجویان
    امکان پرداخت شهریه در 2 قسط فراهم است 

مدرس

محمدحسن شفیعی
کارشناسی ارشد فلسفۀ علم
  • 2 دوره

دائوئیسم/ هنرهای رزمی چینی/ بدن شناسی فلسفی/معرفت شناسی طب سنتی چینی

760000
  • تاریخ شروع1403/4/2
  • مدرسمحمدحسن شفیعی
  • تعداد جلسات4 جلسه
  • نوع برگزاریحضوری - آنلاین
  • دستاورد نهایی دورهدانشجویان پس از پایان این دوره ضمن آشنایی اجمالی با دائوئیسم با مفاهیم اصلی این سنت فکری و تاثیرات آن در فرهنگ و هنر و طب و از جمله در هنرهای رزمی چینی آشنا خواهند شد.
  • منابع, Inc. ⦁ Feng, Y. (1948). A short history of Chinese philosophy (Vol. 91098). Simon and Schuster. ⦁ Chuang-tzu, G. F., & Feng, J. (1974). Chuang Tsu, Inner Chapters a New Translation. ⦁ Kaptchuk, T. J. (1986). The web that has no weaver: Understanding Chinese medicine. ⦁ Tzu, S. (2008). The art of war. In Strategic Studies (pp. 63-91). Routledge. ⦁ Graham, A. C. (1986). Yin-Yang and the nature of correlative thinking (Vol. 6). Singapore: Institute of East Asian Philosophies. ⦁ Tzu, L. (1996). Tao-Teh-ching: A parallel translation collection. ⦁ Fung, Y. L. (1922). Why China has no science--an interpretation of the history and consequences of Chinese philosophy. The International Journal of Ethics, 32(3), 237-263. ⦁ دائو ده جینگ: ترجمه از متن چینی باستان / لائودزی: ترجمه ی اسماعیل رادپور. تهران: زندگی روزانه ⦁ تاریخ فلسفه چین / ⦁ فانگ یو لان : ترجمه ی فرید جواهرکلام. تهران: فرزان روز